Hoe maak je een selfie met een beer - Reisverslag uit Vancouver Island, Canada van Gerard Veth - WaarBenJij.nu Hoe maak je een selfie met een beer - Reisverslag uit Vancouver Island, Canada van Gerard Veth - WaarBenJij.nu

Hoe maak je een selfie met een beer

Door: Gerard Veth

Blijf op de hoogte en volg Gerard

08 November 2014 | Canada, Vancouver Island

Noodweer was het op Vancouver Island. Van kamperen kwam dus niets meer. Maar een lekker bed in een leuk motel was daarom ook niet te versmaden. Zelfs in Nederland was in het nieuws dat bij mij voor de kust een Russisch vrachtschip dreigde te vergaan. Gelukkig kwam het allemaal weer goed. Ondertussen moest ik mij toch zien te vermaken. De baas van het motel bracht me op het idee om een zalmkwekerij te bezoeken. Omdat de zalmen daar de rivier niet meer ver genoeg op kunnen, hebben ze bij Ucluelalit een viskwekerij opgezet om de zalmen te helpen zich toch nog te kunnen vermenigvuldigen. Dat doen ze door de zalmen die de rivier niet meer op kunnen te vangen en in kweekbakken ze te stimuleren om hun ding te doen. Zo kunnen er jaarlijks zo'n miljoen kleine zalmpjes de baai weer in worden gezet.
Ook de beren hebben inmiddels ontdekt dat er daar makkelijk wat zalmen te vangen zijn en mengen zich zo af en toe onder het kijkerspubliek. De beren doen net of ze niet zien als je maar niet aan hun zalmen komt en ver uit de buurt van hun jongen blijft. En als je ze tegen komt op het wandelpad moet je ze voorrang geven. De aanwezige kijkers werden echter steeds driester. Mensen probeerden hangend over het hek van het wandelpad een selfie te maken. Zo was er ook een setje waarvan de vrouw graag wilde dat haar man steeds dichter bij een vis etende beer ging zitten omdat zij zo graag een spannende foto voor thuis wilde maken. Gelukkig kon de beer er wel om lachen. De man vond het echter niet zo leuk.
Van Uclulalid uiteindelijk in de stromende regen naar Victoria gereisd. Na de zalmen en de beren was het tijd voor de walvissen en wat cultuur. Beide is gelukt.

• 09 November 2014 - 12:05

Jan R. Vos:

Hoi Gerard, leuke foto,s en een interessant verslag van je belevenissen met de beren en de walvissen. Veel reisplezier toegewenst. In verband met de naderende feestdagen worden er veel thrillers uitgebracht. Nieuw werk van Lars Kepler, Lee Child, Deon Meyer en R.J. Ellory. Je hebt heel wat in te halen als je weer thuis bent!!!Hartelijke groeten, Jan

• 10 November 2014 - 10:30

Martijn Schokkenbroek:

Hoi Gerard, prachtig verhaal en mooie foto's. Indrukwekkend so close bij de beren te zijn; denk ik. Veel reisplezier!!! Groetjes van mij & Jessi.

• 12 November 2014 - 22:12

Maartje:

Hehe jammer dat die vent niet ff lekker aangevroten werd. Dat was pas een coole selfie geweest!

• 13 November 2014 - 11:33

Aukje:

Wat weer leuke belevenissen en prachtige foto's. Dacht nog even dat je een zalmkwekerij zou gaan beginnen en dan had ik me aangemeld voor vakantiewerk. Dat is wel wat anders dan een bezoek aan de Publieksacademie voor de Rechtspraak waar Natasja als gastvrouw mocht optreden.

• 23 November 2014 - 22:19

Natascha:

Ha Aukje,
    Was jij erbij? Ik heb je niet gezien, sorry. Anders had ik je zeker even gedag gezegd.

groetjes

Natascha