Hoe leg je uit waarom iets mooi is - Reisverslag uit Three River Junction, Verenigde Staten van Gerard Veth - WaarBenJij.nu Hoe leg je uit waarom iets mooi is - Reisverslag uit Three River Junction, Verenigde Staten van Gerard Veth - WaarBenJij.nu

Hoe leg je uit waarom iets mooi is

Door: Gerard Veth

Blijf op de hoogte en volg Gerard

29 November 2014 | Verenigde Staten, Three River Junction

Hoe maak je nu duidelijk dat iets heel mooi is

Alweer enige tijd geleden was ik in de Giant Seqouia en Kings Canyon National Parks. Nu ik het allemaal een beetje heb laten bezinken moet ik zeggen dat vooral het Giant Sequoia Park de meeste indruk heeft gemaakt. Nu kan het dat het er mee te maken heeft dat ik de eerste dagen in het Kings Canyon Park regenachtig weer had. Bovendien was het mooiste gedeelte inmiddels afgesloten voor het verkeer en dan is het vrijwel onmogelijk om op de mooiste plekken te komen. Dat laat onverlet dat het allemaal erg mooi en ruig was.
In het Giant Sequoia Park werd het weer al snel mooier met veel zon. Zeker 's-ochtends was het prachtig weer en kon je veel zien. De enorme sequoia's waren absoluut indrukwekkend. Op een of andere manier is altijd vanuit mijn aardrijkskundelessen op de HBS blijven hangen dat deze bomen heel bijzonder zijn. Ze zijn oud. Sommigen ruim 3000 ! jaar, groot, velen zijn meer dan 80 meter en heel dik. In Nederland zijn bomen meestal niet ouder dan 300 jaar en meestal nog niet half zo lang. Waarom ze dan zo oud en groot worden? Omdat eens in de zoveel tijd alles in de omgeving wegfikt en de Sequoia's juist heel goed tegen vuur kunnen. Sterker nog, ze gaan er vaak - vooral in omvang - weer extra van groeien. Met name dat verschijnsel is nog maar sinds enkele tientallen jaren bekend. Vroeger deed men er alles aan om de bomen bij bosbranden te beschermen. Nu steekt men zo af en toe alles onder en rond de bomen in brand. De zwartgeblakerde schors herstelt zich in principe weer. En doordat de grond due bestaat uit gevallen naalden en dergelijke tot as verbrand ontstaat er wwer een vruchtbare bodem rond de bomen. Daardoor beginnen er ook weer nieuwe boompjes te groeien. Maar ook insecten krijgen vanwege de dikke schors geen vat op de bomen. Zo rond het begin van de vorige eeuw kwam er een enorme stroom tourisme op gang. Amerikanen togen met hun bolides naar het sequoiagebied en gingen er huizen en hotels bouwen. In de afgelopen jaren zijn die allemaal weer afgebroken. Het enige (houten) gebouw dat is blijven staan is nu het bezoekerscentrum annex museum waar je enorm veel over de geschiedenis van deze bomen te weten kunt komen. De bomen moeten beschermd blijven, want in de loop der eeuwen, tot ver in de vorige eeuw werden er nog veel Sequoia's gekapt vanwege het enorme houtvolume dat per boom vrij kwam. Het volume van een Sequoia komt ongeveer oevereen met de grootte van twee Jumbo's 747.
Na al die indrukken en mooie wandelingen werd het tijd voor meer ruimte om me heen. Na een tussenstop in de stad Visalia op weg naar het Death Valley National Park, want daar is vrijwel geen boom te vinden. Maar daarover later meer.

  • 29 November 2014 - 22:41

    Aukje:

    Dag Gerard, ik lees net je laatste verslag en ik zie dat je de natuurparken bezoekt. Wij waren vorige week bij Jan en Trees en kregen daar ook al prachtige foto's van deze parken te zien. Het wordt bij jou beter weer en hier gaat het der komende week vriezen, wat een verschil zeg.
    Ik neem aan dat het busje dat op de foto's was te zien jouw vervoermiddel was. Ziet er goed uit, maar zo te zien kom je daar niet te veel mensen tegen. We blijven het volgen,

  • 30 November 2014 - 11:50

    Jan R.:

    Heel mooi verhaal, die bomen zijn idd geweldig, fijn dat je zo geniet van je reis.

  • 30 November 2014 - 12:34

    Gerard Vonk:

    Grappig Gerard, ik heb dezelfde herinnering aan die bomen, dat ik daar over hoorde tijdens het voortgezet (of basis??) onderwijs en dat ik dat als verpletterend indrukwekkend heb ervaren. Ik heb ooit ook een foto gezien van zo'n boom waar een weg doorheen liep. Zie ik dat ook op een van jouw laatste foto's staan?
    Voor de rest: keep on enjoying!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerard

Actief sinds 18 Sept. 2014
Verslag gelezen: 423
Totaal aantal bezoekers 13110

Voorgaande reizen:

02 September 2014 - 02 Maart 2015

Canada en de Verenige Staten

Landen bezocht: