Jeetje wat loop ik achter met mijn verslagen - Reisverslag uit Kayenta, Verenigde Staten van Gerard Veth - WaarBenJij.nu Jeetje wat loop ik achter met mijn verslagen - Reisverslag uit Kayenta, Verenigde Staten van Gerard Veth - WaarBenJij.nu

Jeetje wat loop ik achter met mijn verslagen

Door: Gerard Veth

Blijf op de hoogte en volg Gerard

29 December 2014 | Verenigde Staten, Kayenta

Na wat autoproblemen in Flagstaff - de plaats heet echt vlaggenmast -, ben ik naar Monument Valley vertrokken. Een nationaal park op de rand van Arizona en Utah. Het park ligt midden in een groot Indianenreservaat van de Navajo's. Interessant dus om daar een tijdje door te brengen. Enerzijds vanwege de natuurbijzonderheden en anderzijds vanwege de Navajogeschiedenis en cultuur.
De natuur is ronduit prachtig; een enorme desert, met in het nationale park een aantal prachtig gevormde bergrestanten die soms ook nog eens hele mooie vormen hebben. De bergen zijn bovendien zo ongeveer knalrood, net als de directe omgeving. Het gevolg is dat de auto ook nog steeds op grote stukken helemaal rood is door de stofwolken. In het park, maar ook in de rest van het gebied, lopen nog vele wilde paarden (mustangs) rond. Jammergenoeg was het steeds mistig tijdens de dagen dat ik in het park was. Dat is goed te zien op de foto's. Ach het had ik wel weer iets.
De Indianen in het gebied hebben het ook nu nog in vergelijking met de rest van de amerikanen slecht. Armoede, slechte huisvesting en grote werkloosheid. Gelukkig neemt het opleidingsniveau van de Navajo's de laatste jaren steeds sneller toe. Zij hebben trouwens nog maar sedert 1947 stemrecht. Sindsdien hebben zij ook vormen van zelfbestuur in de reservaten. Waar ik ook achter ben gekomen is dat zij een belangrijke rol hebben gehad in WO II. Nogal wat Navajo's werden ingezet als seiner, vooral bij de marine, om de boodschappen vertaald in de Navajo-taal te versturen tussen de verschillende schepen en legeronderdelen. Op die manier konden de boodschappen niet door onder andere de Japanners ontcijferd m. Vele Navajo's zijn daarvoor onderscheiden en het feit dat zij in 1947 stemrecht hebben gekregen, is daarvoor mede een reden.
Mijn persoonlijke ervaring met een Navajo bleek bovendien bijzonder goed. Naar bleek, waren mijn autoproblemen bepaald niet opgelost in Flagstaff. Bij de GMC-garage hebben ze blijkbaar maar wat aangerommeld om van mij af te zijn. Gelukkig had de mijnheer van de garage in Kayenta het probleem wel snel geanalyseerd en na het vernieuwen van een onderdeel kon ik weer prima verder.
Doordat het inmiddels steeds kouder werd, was het zaak verder naar het zuiden te trekken en dat werd Payson. Opnieuw op een gemiddels grote hoogte (koud dus). Daarover later meer.

  • 31 December 2014 - 15:53

    Marga:

    ik heb mijn staatslot binnen dus het nieuwe jaar kan beginnen.
    hopelijk heb jij iets leuks gevonden om een goede en leuke amerikaanse jaarwisseling te beleven.
    Krijg je ook nog iets mee van de top 2000.
    of heb je nergens wifi?
    Ik vind het wel weer gezellige radio. niet alles trouwens van de 2000.
    Ik wens je een heel mooi 2015.

  • 01 Januari 2015 - 17:11

    Jan Vos:

    Prachtige verhaal en heel mooie foto,s Super!

  • 02 Januari 2015 - 15:08

    Maartje:

    Hoi pap, Gelukkig nieuwjaar!! Balen van je auto (en telefoon). Heb je een leuke jaarwisseling gehad? x

  • 02 Januari 2015 - 23:00

    Edith Snoeij:

    Ha Gerard, ja dat is mooi he Monument Valley? So wie so prachtige natuur. Dat verhaal over WO 2 en die Indianen kende ik niet.
    De beste wensen voor 2015.

    Hartelijke groet Edith

  • 03 Januari 2015 - 01:08

    Folkert:

    Hoi Gerard,

    Leuk om je reis te volgen. Ik ken Amerika behoorlijk goed zoals je weet en dan is het extra leuk om te lezen hoe jij het land ervaart, wat je ziet en opvalt, en waar je naar toe gaat. Iedereen ervaart een reis anders omdat je interesses soms uiteenlopen of omdat je het ene ziet, en wellicht het andere weer niet.


    Gelukkig nieuwjaar !

    Have fun, en tot over een tijdje

    groet uit Calgary

    Folkert

  • 04 Januari 2015 - 20:04

    Paul En Tineke:

    dag gerard,

    allereerst een mooi, kleurrijk 2015 gewenst in goede gezondheid!
    we hopen dat je een mooie jaarwisseling hebt gehad waar dan ook.
    het is een voorrecht om je mooie reisverhalen te mogen volgen. dankjewel daarvoor.

    ben benieuwd hoe het is om zolang alleen je eigen koers te varen.

    goede reis verder!

    heb het goed!

    nieuwjaarsgroet,

    paul en Tineke.

  • 14 Januari 2015 - 21:03

    Deddy:

    zo leuk om te lezen waar je bent geweest en wat je beleeft
    k wens je nog vele avonturen en inspiratie om erover te schrijven

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerard

Actief sinds 18 Sept. 2014
Verslag gelezen: 332
Totaal aantal bezoekers 13100

Voorgaande reizen:

02 September 2014 - 02 Maart 2015

Canada en de Verenige Staten

Landen bezocht: