Campeche, een oude prachtig gerestaureerde vesting - Reisverslag uit Campeche, Mexico van Gerard Veth - WaarBenJij.nu Campeche, een oude prachtig gerestaureerde vesting - Reisverslag uit Campeche, Mexico van Gerard Veth - WaarBenJij.nu

Campeche, een oude prachtig gerestaureerde vesting

Door: Gerard Veth

Blijf op de hoogte en volg Gerard

04 Februari 2015 | Mexico, Campeche

Een belangrijk doel tijdens mijn tocht naar Mexico is een bezoek aan het vele honderden jaar oude vestingstadje aan de Golf van Mexico. Een strategisch belangwekkende vesting die de Spanjaarden enkele eeuwen lang een stevige positie gaven aan de Caribische kust. Nu is het een wat slaperige stad aan de kust, maar met een prachtige historische binnenstad aan het water waar vandaan je mooie tochten kunt maken het mooie binnenland in. Uiteraard zijn de restanten van de Maya-gebouwen ook hier weer overal in het andschap terug te vinden. Samen met een Amerikaans echtpaar dat een achtergrond heeft van hypnotherapie, maar nu gepensioneerd is, trek ik nog een dag langs de bezienswaardigheden in de omgeving van Campeche. Wij hebben van de touroperator begrepen dat we ook nog naar een oude hacienda gaan om die te bezichtigen. De hacienda zou nu als opleidingsinstituut worden gebruikt. Dat blijkt ook zo te zijn, alleen wat men niet verteld had dat het een opleidingsinstituut voor mariniers was. Tot ons grote vermaak stappen wij dan ook rond tussen tientallen jongeren die over de grond kruipen en sluipen in het kader van de start van hun opleiding. Onze gidsen, ook in uniform, doen alsof het allemaal de normaalste zaak van de wereld is om tussen de oefeningen door ook nog even wat touristen rond te leiden.
Ook in Campeche, net als in Merida, wordt veel aandacht aan culturele activiteiten besteed. Bovendien is de stad vergeven van mooie beelden en sculpturen.
De tijd lijkt inmiddels steeds sneller te gaan, zeker gezien de met het openbaar vervoer af te leggen afstanden is het tijd om terug te gaan naar Merida en uiteindelijk Cancun. Nog even iets over wat veel mensén in Mexico doen: Zwemmen! Per slot van rekening is het iedere dag tussen 25 en 30 graden. De populariteit van een badplaats als Cancun heeft daar ook alles mee te maken. Alleen daarom gaan iedere week duizenden mensen naar Cancun en de kust ten noorden en zuiden. Ik ben niet zo'n zwemmer meer. Toch heb ik ook nog twee keer gezwommen en wel in een Cenotte. Een ondergronds meertje waarvan er in de regio Yucatan vele honderden te vinden zijn en nog steeds worden gevonden. Door boeren of jagers of wandelaars. Het zijn meertjes die in de ondergrondse krijtachtige gesteenten gevormd zijn in de loop van vele honderden jaren. Soms zijn de ingangen te vinden een kloof of in een gat in de grond. En de grootte van zo'n meertje kan ook varieren van enkele tientallen tot vele honderden vierkante meters. Ook weer zo'n prachtig fenomeen. Wat spdat betreft ben ik ook nog nog lang niet klaar. Maar mijn tijd begint op te raken en met enige weemoed moet ik Mexico weer achter me laten.

• 04 Februari 2015 - 11:00

Tineke:

wat weer een prachtig verhaal gerard, bedankt daarvoor! nog een maand te gaan en ik wens je weer een mooie tocht.

groet uit groningen.

• 04 Februari 2015 - 11:52

Marga:

Leuke,mooie foto's. Spannend om in een ondergronds meer te zwemmen. Groetjes marga

• 10 Februari 2015 - 17:47

Yda:

Dag Gerard, ik heb weer even je reisverslagen gelezen. Wat maak je veel mee en wat zie je bijzondere dingen. Ook de foto's vind ik heel mooi. Geniet nog van je laatste reisweken en "see you" in Groningen.

• 10 Februari 2015 - 20:26

Edith Snoeij:

Hoi Gerard,

Dat is toch wat voor mij als fanatieke zwemmer.Spannend zo'n ondergronds meer. Nog veel plezier.

groet Edith

• 15 Februari 2015 - 10:54

Aukje:

Nou Gerard ik begrijp dat je ook nog volop aan je conditie hebt gedaan daar in het verre Mexico. Zal straks wel wennen zijn als je weer thuis bent, denk daar niet te veel aan en geniet nog van deze laatste weken en straks weer je bezoek aan Canada. Prachtige foto's ook, wij genieten mee.