Op naar het Zuiden - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Gerard Veth - WaarBenJij.nu Op naar het Zuiden - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Gerard Veth - WaarBenJij.nu

Op naar het Zuiden

Door: Gerard Veth

Blijf op de hoogte en volg Gerard

14 November 2014 | Verenigde Staten, San Francisco

op naar het zuiden

De vele regen maakte dat ik er niet vrolijker op werd. Een van mijn psycho's riep altijd dat somber weer niet bestaat, maar de somberte in je zelf zit. Helemaal mee eens heeft de tijd mij geleerd, maar dagen achter elkaar gemiddeld 10 mm per dag maakte mij er toch niet vrolijker op. Omdat de autopapieren nog niet helemaal compleet waren kon ik echter nog niet de VS in. Nadat dat eindelijk geregeld was snel bij Vancouver de grens over na een gezellige avond bij Eunice en Rommert. Nou ja snel ... Ik was er al met al wel een kleine twee uur mee bezig, maar toen reed ik toch de States binnen. Aanvankelijk nog steeds met regen, maar naarmate ik verder in het zuiden belandde werd het steeds beter en ik weer vrolijker.
vooral Oregon en daarna het noorden van Californie vormen een aaneenschakeling van natuurgebieden, vaak in de vorm van nationale parken. En daar zijn er nogal wat van.
Toen ik de grens met Californie naderde, verdwenen de wolken steeds meer en bij de "grensovergang" was ook het weer definitief verandert in prachtig nazomer weer met een graadje of 23 gemiddeld.
Na drie dagen rijden - de 140 km van vroeger is tegenwoordig niet meer dan hooguit 100 - reed ik dan uiteindelijk bij een prachtige ondergaande zon over de Golden Gatebridge San Francisco binnen. Mijn hotelletje had ik in een ommezien gevonden, want een Veth weet nu eenmaal overal de weg. En daarna volgden er drie prachtige dagen waarin ik enorm veel heb gedaan en volgens mij ook drie kilo ben afgevallen van het lopen.
De eerste dag heb ik flink van hot naar her gelopen om zoveel mogelijk te zien. De enorme Chinese wijk, de oudste en de grootste van Noord Amerika, de Coittower met een prachtig gezicht over de stad en geweldige muurschilderingen op de begane grond, Fisherman's Warf, zo commercieel als wat maar met nog enkele prachtige panden en een aantal mooie oude schepen.
Op de tweede dag weer opnieuw op pad om een wandeltocht vanuit mijn hotel te maken langs de waterkant van de Baai van San Francisco tot aan de Golden Gatebridge. Daar ben ik vervolgens overheen gelopen, een prachtige ervaring vanwege de hoogte, het uitzicht en de grootsheid van die geweldige roodbruine brug die, toen hij in de jaren dertig gebouwd werd, nog een wonder van constructietechniek vormde en nu inmiddels nog steeds, doordat in de loop der jaren nieuwe technieken zijn toegepast om de brug aardschok bestendiger te maken. Na nog een stevige wandeling naar de havenplaats Sausalito. Met een veerboot langs het gevangeniseiland Alcatras naar een van de vele docks van Fisherman's Warf en rustig wandelend terug naar het hotel.
De volgende dag weer de stad in, maar nu om in de geschiedenis van de cablecar te duiken. Een bezoek aan het museum en de nodige ritjes gemaakt. Zittend op een buitenbank, binnen in de coupe en hangend aan een stang met mijn achterwerk boven het verkeer en het wegdek. Dat laatste was niet de bedoeling, maar blijkbaar vond de conducteur dat ik er nog zo fit en jong uitzag dat hij mij die plaats gaf. En als je in de bioscoop of op TV ziet hoe die dingen heuvel op en en heuvel af gaan, kan ik alleen maar zeggen het is echt waar en geen trucage, de snelheid en de hellingen.
En natuurlijk gaat het niet alleen om de speciale bezienswaardigheden, maar je kunt dagen zoet zijn met het kijken naar de prachtige Victoriaanse gebouwen, de mensen, de oldtimers zo af en toe, de enorme business van hondenuitlaters, hondencreches, waar rond zes uur mensen in de rij staan, niet om hun kind op te halen maar hun hond, hetzij stoer of met een prachtig geruit dekje. In die creches kunnen ze trouwens ook 's-nachts overblijven als het baasje nachtdienst heeft of gaat cruisen. Want niet voor niets staat SF bekend als de homovriendelijkste stad van Noord Amerika. En alleen al in mijn buurtje stikte het van de nagelstudio's voor vrouwen en voor mannen. Ik heb absoluut genoten en ben nog lang niet uitgekeken, maar ja ik was ook wel weer toe aan stilte en natuur en waar vind je die? Onder andere in de wijngebieden ten oosten van SF. Dus op naar Sonoma- en Napavalley.

  • 15 November 2014 - 14:26

    Marga:

    Leuke foto van jou bij de bridge.

  • 16 November 2014 - 21:56

    Deddy:

    leuk zeg, geniet van je verhalen

  • 18 November 2014 - 11:28

    Aukje:

    Nou Gerard dat is genieten dus en dat doen we hier ook wel al wordt het nog steeds geen winter. Wat mij betreft mag het gaan vriezen en anders ook maar die 23 graden.
    Ik kijk al weer uit nar je volgende verslag.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerard

Actief sinds 18 Sept. 2014
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 13117

Voorgaande reizen:

02 September 2014 - 02 Maart 2015

Canada en de Verenige Staten

Landen bezocht: